
 

 

DOI: 10.21276/sb 

   164 
 

Scholars Bulletin                ISSN 2412-9771 (Print) 
(A Multidisciplinary Journal)                        ISSN 2412-897X (Online) 

An Official Publication of “Scholars Middle East Publishers”, 

Dubai, United Arab Emirates 

Website: http://scholarsbulletin.com/       

 

Mapping out Media-Politics Relationship in Kenya: Comparing the Mwai 

Kibaki-Uhuru Kenyatta Regimes’ Media ownership, Usage and Control 
Mathews Arnold Shirima

1
, Michael M. Ndonye

2
 

1
Egerton University, Kenya 

2
Kabarak University, Kenya 

 

*Corresponding Author:  
Mathews Arnold Shirima 

Email: mathewsshirima4@gmail.com  

 

Abstract: Media remains an important institution that continues to transform lives of people in Kenya as in any part of 

the world. News is a basic need and continues to shape the perceptions of people on issues affecting them socially, 

politically and economically. Studies suggest (as will be demonstrated in this paper) a steady increase of media and news 

consumption as well as coverage throughout the country since 2002. However, we cannot run away with the fact that the 

ideology of the government of the day is seen to determine media policy framework in Kenya. The paper compares 

media issues (ownership, usage and control) in the regimes of Mwai Kibaki (2002-2012) and that of Uhuru Kenyatta 

(2013-2017). The paper seeks to answer three questions: what are the trends of media ownership between the two 

regimes? What are the media ownership patterns within the established legal framework that defines ownership patterns 

of media outlets? The paper tackles the issue of media ownership together with technological adoption policy of each of 

the two regimes. The second question is whether the two regimes used media (including mainstream media and social 

media) in their political communication process the same way. Here, the implementation of the constitution to accord the 

media freedom as provided is explored and the enacted legislation is analysed. The third is what is the nature and level of 

media control and manipulation by the both regimes? Through analysis of already existing literature and reviewing of 

unfolding events, the paper explores the social, economic and political influence of both presidents to establish these 

differing relations with the media. 

Keywords: Media, media ownership, communication. 

 

INTRODUCTION 

In most cases, news coverage, processing and 

dissemination are subject to internal and external 

policies that exert pressure on media either explicitly or 

implicitly. These forces of control include government, 

media owners and political interests. Of all, media 

owners have powerful influence on media, especially if 

the owners are politicians or have overt political 

alignments. A few individuals and corporations that 

own the majority of media outlets, acquired their 

holdings by openly supporting political elites in the 

countries in which their media operate. They argue that 

most politicians use media for their political purposes as 

media support helps them to remain in power. That by 

answering the question of who owns the media we also 

answer the question of who holds the power and 

influence of the media. The freedom of the press, which 

dictates media practice in any country, is shaped by a 

country‟s media policy framework. When a political 

party forms a government, it has specific expectations 

about how the media should advance its interests in the 

society. In the argument of Oosthuizen, These 

expectations are in essence normative pointers that the 

government provide to the media, and could, in 

themselves, become forms of intrinsic regulation. It is 

from this understanding of media ownership, use and 

control that this paper explores the relationship between 

the regimes of Mwai Kibaki and Uhuru Kenyatta and 

the media in Kenya. 

 

Background of the Media in Kenya 

Media broadcasting in Kenya dates back in 

1927 when East African Broadcasting Corporation was 

incepted by the colonial government as it sought to 

relay news to its colonies [1]. As Wanyama [2] puts it 

this broadcasting‟s target was the white settlers who 

monitored news from their home. The first broadcast 

targeting Africans came during the World War II and it 

aimed at informing relatives of soldiers who were on 

the war front about how their sons were doing. The 

colonial government established African Broadcasting 

Services (ABS) in 1953. It targeted Africans and 

broadcasted in Swahili, Dholuo, Kiluhya, Kikamba, 

Kinandi and Arabic. The African broadcasting Services 

was changed to Kenya broadcasting services in 1959 

with regional stations in Mombasa, Nyeri and Kisumu. 

The legal regulatory and policy framework governing 

the media was aimed at serving the interests of the 

colonial government [3]. The press was a tool to relay 

government policies to the people. With the rapid 

http://scholarsbulletin.com/


 

 

Mathews Arnold Shirima et al.; Sch. Bull.; Vol-3, Iss-4 (Apr, 2017):164-169 

Available Online:  http://scholarsbulletin.com/   165 
 

growth of a vibrant media in the world, the colonial 

government feared the existence of such media in its 

colony and therefore it enacted penal code of 1930, 

which bared publication of anti-colonial materials and 

illegalized possession of the same [4]. The colonial 

government sought to literally suppress any alternative 

media outlets, which it accused of spreading anti-

government propaganda.  

 

On Independence, Jomo Kenyatta became the 

first president with Jaramogi Odinga as his vice. The 

country was optimistic and hoped that independence 

could extend to freedom of expression, freedom of 

information access and freedom of the press. Although 

the initial rule of Jomo Kenyatta presidency was 

characterized by goodwill, this did not last. After the 

fall out between president Kenyatta and Jaramogi 

Odinga- “the presidency of the Kenyan state became 

defined by its use of repressive (state) apparatus rather 

than representing institutions as instruments of 

legitimizing its rule leader” [5].The turning point 

occurred in 1992 when Kenya adopted multi-party 

politics. Freedom of expression was encouraged and 

criticism of government escalated. Realizing that media 

had power to influence politics, President Moi bought 

controlling shares in The Standard group and sought to 

assert influence on the Nation Media Group through its 

principal shareholder [6]. This ensured that the regime 

could easily control media but it was not until 2002 

when president Kibaki brought a reforming relief 

although it was not long before he went back to check 

on media operation. 

 

The Mwai Kibaki Regime and the Media (2002 – 

2012) 

The election of Mwai Kibaki as the third 

President of Kenya was herald as the third liberation. 

As he noted in his speech, the expectations from 

Kenyans were high yet the challenges were intimidating 

[7]. Kibaki‟s presidency was largely characterized by 

his “hands-off” style of leadership where he left cabinet 

ministers to do their work un-interfered with and he was 

never quick to comment on criticism. His government 

had a strategist, an economist and a reformer. The 

Kibaki administration created the office of Public 

Communication in 2004 that addressed the media on 

policy issues weekly [8]. This aimed at consolidating all 

government communications to avoid issuing 

conflicting information. Although this office may have 

had challenges - as it faced independent, assertive and 

watchful media in Kenya -  it served its purposes, one 

of which was to offer strategic communication of 

government policies. In essence, it sanitized 

government communication, thus according media 

independence that it had never experienced before.  

 

Although there was limited manipulation and 

coercion of media practitioners, the government created 

Media Council of Kenya (MCK) in 2007 whose 

function was to monitor the conduct and discipline of 

journalists and the media. The positive side was that it 

provided mechanisms to provide self-regulation of the 

media. The most fundamental functions of the MCK 

included; to mediate and arbitrate in disputes between 

the government and the media, the public and the 

media, and intra media; promote and protect freedom 

and independence of the media; ensure protection of the 

rights and privileges of journalists in the performance of 

their duties among others. The council has 

representatives from Kenya Union of journalists, media 

owners association, the law society of Kenya, editors‟ 

guild of Kenya, schools of journalism (from both public 

and private universities), public relations society of 

Kenya, Kenya institute of Mass Communication and 

Kenya News agency [9].  

 

The formation of the Media Council of Kenya 

was a significant step towards the freedom of the press 

while being independently regulated. Unfortunately, the 

act created a mechanism for control through financing. 

The Freedom of Information Act 2007 dealt a 

deathblow to the Official Secrets Act. This Act 

improved significantly the public‟s access to official 

information and governance. The most significant step 

was witnessed when the new constitution was ratified in 

the year 2010. Allen and Gagliardone [10] argue that 

the constitution formally gave media independence and 

autonomy from state interference. They add that 

journalists can challenge the government and ensure a 

degree of public accountability contrary to the past 

when individuals, frequently embroiled with political 

struggles and hindered them from speaking for the 

public. The provisions of freedom of media, expression, 

and information, barred the state from imposing 

penalties for any opinion or view or the content of any 

broadcaster publication. 

 

Kibaki Regime, Media Ownership and Technology 

adoption (2002 -2012) 

The Kibaki government inherited media 

owned by very few individuals and corporate 

organizations [11]. Surprisingly this trend continued 

even after he took over power. The only difference was 

the change in legislation (such as Freedom of 

information Act 2007, Media Act 2007, and the new 

constitution) which expanded space for existing media 

owners to open new media platforms [12]. Although 

Kenya had more than 7 daily newspapers, 100 radio 

stations, 17 television stations, and 13 weekly and 

monthly papers, the market was dominated by four 

groups;  the Nation Media Group, the Standard Group, 

the Royal Media Services, Radio Africa; most of which 

combined print and broadcast media, distribution and 

publishing [13]. According to Mbeke, Okello-Orlaleand 

Ugangu [14], Kenya saw a tremendous growth in 

telephony and internet services from 1998. This was 

due to communications commission of Kenya‟s 

independence from telecommunications suppliers and 



 

 

Mathews Arnold Shirima et al.; Sch. Bull.; Vol-3, Iss-4 (Apr, 2017):164-169 

Available Online:  http://scholarsbulletin.com/   166 
 

government. “This independence was brought about by 

the 2010 Communications Commission of Kenya 

regulations which safeguarded anti-competition 

practice, and promulgation of procedures for 

interconnection negotiations, dispute settlement and for 

allocation and use of scarce resources” [15]. The cost of 

communication via internet went down as Kenya 

liberalized information communication Technology 

[16].   

 

President Kibaki did not own media outlet 

either directly or through proxies although Media 

owners tended to be politically aligned with various 

political parties. During the 2005 constitution 

referendum, for example S.K. Macharia of Royal Media 

Services publicly announced his support for the „Yes‟ 

campaign which was led by President Kibaki.  In the 

run up to 2007 elections, Nation Media group, Royal 

Media Services, and Capital Group were perceived to 

support Party of National Unity led by President 

Kibaki, while the Standard group, Radio Umoja and 

Kass FM were perceived to support Orange Democratic 

Movement led by Raila Odinga. Although Kibaki 

received overwhelming support by the majority of 

media owners, he remained neutral in his dealings with 

the media, showing little favoritism or biasness to those 

who supported him. 

 

Kibaki Regime and the Media use and Control  

During the 2007 general elections, Mwai 

Kibaki employed the use of Media in his campaign. He 

established a website, which he used to engage his 

followers [17]. The 2007 elections saw unprecedented 

investment in printing and in buying advertisement 

space and time. A survey done in 2007 by Coalition of 

Accountable Political Financing (CAPF) showed that 

2007 general election was the most expensive, by the 

time, in the country‟s history, where close to six billion 

(75 million dollars)was spent [18]. However, although 

there was the use of new media in these elections, their 

engagement did not provide deeper insights and 

interactive discussions. The Kibaki team, for instance, 

did not fully utilize the power and potential of new 

media to the maximum during the 2007 general 

election. 

 

Although the Kibaki regime had liberated 

media to the levels never seen before, there are a few 

incidents where his regime came into conflict with the 

media. In 2005, President Mwai Kibaki‟s wife, Lucy 

Kibaki stormed the premises Nation Media Group with 

her security detail in reaction to a story that the 

newspaper was to publish about her family [19]. In 

2006, Kibaki‟s security personnel raided the offices of 

Standard Group after it published stories alleging mass 

corruption and revealing a multi-million dollar scandal. 

The police beat journalists, burning newspapers, 

destroyed paper and dismantled equipment.  

 

Moreover, during the disputed 2007 general 

elections the Kibaki administration imposed a 24 hours 

media blackout. The swearing in ceremony was done at 

around 7.00 Pm and the only media allowed was the 

Kenya Broadcasting Corporation (KBC). In 2009, 

Francis Nyaruri, a reporter for the private newspaper 

known as Weekly Citizen who had written a number of 

stories accusing high ranking police officers of 

corruption was murdered in western Nyanza province 

[20]. This was seen as a reactionary incident by the 

Kibaki regime to the media practitioners. 

 

The Uhuru Kenyatta Regime and the Media (2013 – 

2017) 

Uhuru Kenyatta inherited a robust, assertive 

and independent media from his predecessor when he 

won the 2013 general elections on a digital platform. 

They acquired a pseudonym „digital government‟ as 

they offered their candidature as a digital team, 

promising to transform Kenya into a „digital republic‟. 

Soon after ascending to power, he invited media 

stakeholders, including editors and senior journalists for 

a breakfast at statehouse, a move towards fostering 

good relationship between the government and the 

media. He also formed the ministry of Information 

Communication and Technology. The relationship 

between Uhuru Kenyatta‟s regime and the media turned 

sour after the events of 21 September 2013 (The 

Westgate Mall attack). The government was unhappy 

with the media coverage of the incident and therefore 

sought to enact laws that were termed as draconian by 

media practitioners [21]. The Kenya Information and 

Communication (amendment) Act 2013 removed the 

complaints commission from the Media Council of 

Kenya and formed a separate regulator; the 

Communications Authority of Kenya. It also imposed 

heavy penalties to journalists who failed to observe the 

media code of conducts. The penalties also extended to 

the media houses, which are guilty of airing programs 

that go against the rules. 

 

Lohner, Banjacand Neverla [22] posit that the 

amendment “modified the system of media regulation 

and control, as well as the role of the state, in regulating 

media, by establishing new regulatory bodies and 

changing mandate as well as structures of the existing 

institutions”. The amendment includes the ministry 

responsible for matters related to media in the selection 

panel in addition to other members. In addition, the 

funding of the council comes from the government. The 

council is also obliged to table, through the cabinet 

secretary, before parliament, reports on its functions.  

 

From this development, three things stand out: 

first, the inclusion of a representative of the ministry 

responsible for matters relating to the media enhances 

government control of the media practice. Secondly, 

financial dependence of the council from the 

government means little or no independence and third, 



 

 

Mathews Arnold Shirima et al.; Sch. Bull.; Vol-3, Iss-4 (Apr, 2017):164-169 

Available Online:  http://scholarsbulletin.com/   167 
 

tabling of the council‟s functions to the parliament 

through the cabinet secretary renders the council 

subjective to the government. Obviously, the cabinet 

secretary will never table functions that are not friendly 

to the government. The move sparked an outcry from 

the media fraternity. Lohner, Banjac and Neverla while 

commenting on this legislation, have pointed out that 

“unprecedented guarantees of freedom of media 

expression and information which were granted by the 

2010 constitution have been de facto repealed to a large 

degree by recent media legislation, affording the 

executive more powers to regulate the media and 

impose heavy fines” [23]. They add that media 

practitioners have been placed under the regulation of 

institutions that favor government stance on media 

practice. In this framework marked by political 

interference, Kenyan journalists face intimidation, 

threats and attacks. The reluctance of Uhuru Kenyatta‟s 

government to implement media reforms is tested 

through access to information rights where the Access 

to information bill 2013 was still awaiting parliament 

debate by the time this paper was being written. 

 

Uhuru Regime, Media Ownership and Technology 

adoption (2013 -2017) 

Compared to Kibaki, President Uhuru can be 

described as a technologically able president who 

understands the power of media by owning one and 

using it to his advantage. During his tenure, Kenya has 

seen a tremendous increase in the media coverage and 

consumption in the field of new media, especially the 

social media. According to communications authority 

of Kenya [24]; quarterly sector statistics report for the 

financial year 2015/2016 (January – March 2016; The 

mobile telephone subscribers stood at 39.7 million 

Kenyans with mobile penetration reaching 90%; 

internet subscribers reached 26.8 million with internet 

penetration levels reaching 87.2%.  Total number of FM 

stations reached 39 (making it 139, including 

government owned) across the country while the 

number of television set top boxes purchased stood at 

3,045, 944 pay television and 95, 493 for cable 

television. This is a remarkable growth and expansion 

of media consumption meaning the citizens are better 

informed than ever. 

 

Television Africa Holdings, whichis ownedby 

Kenyatta family runs one Television station 

(K24Television Station), one newspaper (The People 

Daily), and four radio stations (Kameme FM, Milele 

FM, Miyiani FM and Meru FM). In the analysis of 

Simiyu [25] the Deputy president William Ruto owns 

Kass FM and he is also associated withChamgei 

FM.The former cabinet minister Charity Ngilu and one 

of Uhuru‟s allies own Mbaitu FM/SioKimau. He adds 

that NajibBalala, and Chirau Ali Mwakwere, perceived 

allies of Uhuru Kenyatta own Sheki FM, Pilipili FM 

and Radio Kaya respectively. Nyanjom [26] argues that 

the “political ownership of media outlets act against the 

requirements for a fiercely independent media – 

especially during election times. In such a situation, 

news coverage is geared towards protecting the interests 

of media owners”. This position agrees with the 

analysis of Mbeke, Okello-orlale and Ugangu [27] that 

the content is tailored in a manner that fails to reflect 

reality thus working to undermines media 

independence. 

 

There was also the recurrence of media 

owner‟s political affiliation when in 2013; S. K 

Macharia of Royal Media services supported 

RailaOdingain his presidential bid. While we cannot 

certainly state that, the reason was that Uhuru Kenyatta 

is his competitor in media industry; we cannot certainly 

refute the claims either. His support for Raila Odinga 

marked the beginning of tribulations for the Royal 

Media Services in January 2013, especially Citizen 

Television when the station lost almost half of its senior 

staffs to K24, a television station owned by the 

Kenyatta family. Shortly, the Communications 

Commission of Kenya Director shut down six of Royal 

Media Services Broadcast Transmitters raising more 

questions than answers.  

 

The handling of digital migration increased the 

sour relationship between media and the Uhuru 

Kenyatta regime. The Nation Media Group, The 

standard Group and the Royal Media Services while 

citing unpreparedness as a challenge questioned the 

awarding of the tender to regulate and sell content to a 

rival media house, Pang (Pan African Network Group) 

and a subsidiary of the Kenya Broadcasting Chanel; 

Signet [28]. To them, this was a pretext to subdue, 

weaken or altogether eliminate independent, privately 

run television stations.  The whole saga ended in court, 

and the migration was rescheduled severally. In the end, 

Communications authority granted the three media 

houses a single license for the distribution of their own 

digital signals. 

 

Uhuru Regime and the Media use and Control  

Uhuru Kenyatta became the president of 

Kenya at a relatively young age compared to President 

Mwai Kibaki. His interaction with media cannot 

compare with that of his predecessor. His knowledge 

and use of the power of media enabled him to change 

what was initially considered a “fatal liability - the 

indictment by the international Criminal Court (ICC) – 

in retrospect was seen by many observers (as well as by 

their own campaign team) to an important, if not their 

most vital asset” [29]. He explored the power of media 

and changed the ICC narrative to his advantage. For 

example, he was able to select online campaign tools 

that encourage interaction during the 2013 general 

elections.) Social media people are able to craft 

understandable and interactive messages where 

feedback is almost prompt hence enhancing mutual 

beneficial relationship [30]. Uhuru Kenyatta understood 



 

 

Mathews Arnold Shirima et al.; Sch. Bull.; Vol-3, Iss-4 (Apr, 2017):164-169 

Available Online:  http://scholarsbulletin.com/   168 
 

these rules and engaged Kenyans on the same, giving 

them a platform to interact with him.  

 

On the International Criminal Court issue, 

Uhuru used media to present himself and his running 

mate as victims of Western conspiracy and portrayed 

his main opponent as a stooge of the west and an 

architect of their indictment [31]. In the run-up to the 

elections, he hired a United Kingdom based firm (BTB) 

to manage his public relations [32]. He established a 

campaign team to manage online engagements. 

According to Mathenge, BTB also engaged in an 

elaborate campaign to monitor online media, especially 

social media with particular interest on twitter as well 

as gathering information on CORD presidential 

candidate. With this strategy, Uhuru Kenyatta 

outsmarted his rivals in the first round, avoiding a run 

off. 

 

President Kenyatta invited media stakeholders, 

including editors, and senior journalists to statehouse 

for breakfast soon after ascending to power to foster a 

good working relationship but a few weeks later, 

journalists were thrown out of parliament, citing 

misrepresentation of facts. Tension increased when 

senior journalists from the Standard aired an 

investigative report about developments at the Westgate 

Mall attacks in 2013. The government was unhappy and 

therefore summoned the two journalists to the CID 

headquarters to record statements. The parliament 

would later introduce a bill –the Kenya Information 

(Amendment) Bill 2013- that was later signed into law. 

The bill reduced previously enjoyed media 

independence and imposed heavy penalties on 

journalists as well as media houses that could be found 

guilty of code of ethics violations.   

 

During Saba Saba celebration in 2014, a 

directive from Communications Authority of Kenya 

(CAK) ordered all media houses to desist from live 

coverage of the rally [33]. While this move was 

explained to be a security measure, many analysts argue 

that it was to deny the opposition a platform to address 

its audience outside Nairobi [34]. In addition to that, the 

sacking of Dennis Galava, managing editor at Nation 

Media Group is seen because of government intolerance 

to criticism. It is said that Galava was fired after he 

published an editorial critical of Uhuru Kenyatta‟s 

administration. Tom Mshindi, the editor in chief said 

that the reason for Galava‟s sacking was not the views 

the editorial expressed, but the manner in which it was 

handled. Reacting to this, Galava said that he had 

written a lot of articles and had not needed any 

guidance or a form of procedure before they were ready 

and that he was shocked by the turn of events [35]. 

 

Godfrey Mwampemba popularly known as 

Gado, whose contract with the Daily Nation was 

terminated without any explanation has also attributed 

his fate to the government pressure. It is argued that his 

contract was terminated after he published a cartoon, 

which did not portray the president in good light. He 

expressed his frustration saying that although many in 

government did not like his cartoons over the years, 

things changed with the new government and he 

therefore had no doubt that The Nation had succumbed 

to pressure of the government [36]. A July (2016) 

Committee to Protect Journalists special report on the 

conduct of the press since Kenyatta took over power 

found that journalists in the country are vulnerable to 

legal harassment, threats, while news outlets are 

manipulated by adversaries or politician owners [37]. 

 

In February 2016, Elija Kinyanjui, a veteran 

journalist from Nakuru was held for twelve (12) hours 

by Criminal Investigation Department (CID) in the 

town for what they termed as misuse of licensed 

communication gadget (telephone). His crime was 

sharing on his social media platform (Whatsapp 

messenger and Facebook) a post that showed photos of 

a governor‟s daughter seen partying hard [38]. The 

most recent incident of state interference in the freedom 

of media occurred after the Business Daily; a Nation 

Media Group newspaper published an audit report that 

revealed potential mass corruption in the Ministry of 

Health, famously known as the “Afya House Scandal”. 

The state house came out to condemn the newspaper for 

publishing the report. The principle secretary was 

recorded issuing threats to the journalists who had 

called to seek clarification over the report. The cabinet 

secretary for Information communication reported the 

newspaper to the Media Council of Kenya. All these 

incidences mark the sour relationship that exists 

between media and the state. While we cannot exactly 

point out that media is completely innocent, unorthodox 

handling of content by media and media by the state 

institutions should never rein over democratic 

coexistence. 

 

CONCLUSION 

It is indisputable that due to its power and 

influence, the Kenyan media remains one of the most 

respected and feared institutions by citizens and the 

political regimes. Although the speed at which the 

media is growing in Kenya is intriguing, the 

implementation of the progressive constitution, which 

guarantees freedom of the media, is far from being 

realised. The relationship between Kibaki government 

and media was relaxed but not without control and 

repression, especially given that most media owners 

were politicians and others had overt political 

affiliations. Things have not changed much during 

Uhuru Kenyatta regime, which in multiple incidents; it 

is suspect of suppressing media space and freedom 

through law and unorthodox means. This said, there is 

need for the government and media to strike a balance 

both in policy framework and in practice to enhance 



 

 

Mathews Arnold Shirima et al.; Sch. Bull.; Vol-3, Iss-4 (Apr, 2017):164-169 

Available Online:  http://scholarsbulletin.com/   169 
 

media freedom and objective coverage of government 

issues.   

 

REFERENCES 

1. Mbeke, P. O. (2008). The Media, Legal, Regulatory 

and Policy Environment in Kenya: A historical 

briefing. 

2. Wanyama, L. L. (2015). Media Control in Kenya: 

The state of broadcasting under the new Kenya 

Information and Communication Act of 2013. 

3. Mbeke, P. O. (2008). See note 1. 

4. Makali, D. (2004). Media Law and Practice: The 

Kenyan Jurisprudence. 

5. Ajulu, R. (2000). Thinking through the crisis of 

democratization in Kenya. 

6. Allen, K., & Gagliardone, I. (2011). The media 

map project, Kenya. Case study snap shot of donor 

support to ICTs and Media. 

7. Oosthuizen, L. M. (2007). The External Media 

policy framework: From restrictive policy to the 

democratization of Communication.Media Studies. 

Instituitions, theories and issues. 1. 163-186. 

8. Soft Kenya. History of Kenya: President Mwai 

Kibaki 10 year rule. Retrieved from 

https://softkenya.com/history/history-of-president-

mwai-kibaki/. 2014).Accessed on 18
th

 November 

2016. 

9. Ogola, G. (2011). The political economy of the 

media in Kenya: From Kenyatta‟s nation building 

press to Kibaki‟s local language FM radio,‟ Africa 

Today. 

10. Allen, K., & Gagliardone.  (2011). See note 6. 

11. Lohner, J., Banjac, S., & Neverla, I. (2016). 

Mapping structural conditions of journalism in 

Kenya: Media Conflict and democratization. 

12. Hrvatin, S. B., & Petkovic, B. (2004). Media 

ownership and its impact on Media independence 

and pluralism. Retrieved from; 

www.2.cji.ro/userfiles/file/documente/02_ownersh

p_regional_overview.pdf 

13. Allen, K., & Gagliardone. (2011). See note 6. 

14. Allen, K., & Gagliardone. (2011). See note 6. 

15. Allen, K., & Gagliardone. (2011). See note 6. 

16. Communications Authority Kenya. Quarterly 

sector statistics report third quarter for the financial 

year 2015/2016 (January – March 2016). 

17. Gaitho, M., & Kibaki, M. (2013). The man who 

turned around Kenya‟s presidency. Daily Monitor. 

Retrieved from; 

www.monitor.co.ug/artsculture/Reviews/Mwai+Ki

baki+The+man+who+turned+around+Kenya+s+pr

esidency/-/691232//item 

18. BBC World Service Trust. (2008). The Kenyan 

2007 elections and their aftermath: The role of 

Media and Communication. 

19. Ndavula, J. O., & Mueni, J. (2014). New Media 

and Political Marketing: The case of 2013 General 

elections. Internal journal of Arts and Commerce. 3 

(6), 69-84 

20. Rhodes, T. (2012). Murder in remote Kenya 

reverberates across nation, world.  Committee to 

Protect Journalists (CPJ). Retrieved from 

https://cpj.org/2012/02/attacks-on-the-press-in-

2011-a-killing-and--cover.php#more 

21. Mwangi, W. (2016). Nation fires editor Galava 

over editorial criticizing Uhuru. The star 

newspaper. 

22. Lohner, J., Banjac, S.,  & Neverla, I. (2016). See 

note 11. 

23. Kenya Today. (2013). Uhuru Kenyatta insists he 

can run government from The Hague. 2013. 

Retrieved from www.kenya-

today.com/politics/uhuru-kenyatta-al-jazeera-tv 

24. Kenyan Constitution. (2013). Kenya Information 

and Communication (amendment) Act. 

25. Simiyu, T. F. (2013). Media ownership and 

Coverage of 2013 general Elections in Kenya: 

Democracy at Crossroads. 2013. Global Media 

journal .8, 1. 114-145. 

26. Nyanjom, O. (2012). Factually True, Legally 

Untrue. Political Media Ownership in Kenya. 

Retrieved from http://www.internews.org/research-

46publications/factually-true-legallyuntrue-

political-media-ownership-kenya 

27. Mbeke, P. O. (2008). See note 1. 

28. Ndonye, M. M., Khaemba, J., & Bartoo, P. (2015). 

Digital Migration and the Battle of Terrestrial 

Titans in Kenya: Issue and Prospects. 

29. Ole-Shitemi. (2016). Our history scares us about 

Jubilee government. Retrieved from 

www.shitemi.com/politics/our-history-scares-

about-jubilee-government 

30. Solari Communications. (2016). Improve the 

effectiveness of your communication. Retrieved 

from; www.solaricommunication.com/solari-

services.php 

31. Ndavula, J. O., & Mueni, J. (2014). See note 19. 

32. Mathenge, O. (2013). How British PR firm helped 

Jubilee win. The Star Newspaper. 

33. Mbeke, P. O., Okello-Orlale, R., & Uganju, W. 

(2010). The media we want: The Kenya Media 

vulnerabilities study. . 

34. Wanyama, L. L. (2015). See note 2. 

35. Mwangi, W. (2016). See note 21. 

36. Rhodes, T. (2012). See note 20. 

37. Rhodes, T. (2012). See note 20. 

38. Mshindi, T., & Mbeke, P. O. (2008). Kenya media 

sector analysis report. A research report prepared 

by the Canadian International Development 

Agency (CIDA), Quebec. Print. 

https://softkenya.com/history/history-of-president-mwai-kibaki/
https://softkenya.com/history/history-of-president-mwai-kibaki/
http://www.2.cji.ro/userfiles/file/documente/02_ownershp_regional_overview.pdf
http://www.2.cji.ro/userfiles/file/documente/02_ownershp_regional_overview.pdf
http://www.monitor.co.ug/artsculture/Reviews/Mwai+Kibaki+The+man+who+turned+around+Kenya+s+presidency/-/691232/item
http://www.monitor.co.ug/artsculture/Reviews/Mwai+Kibaki+The+man+who+turned+around+Kenya+s+presidency/-/691232/item
http://www.monitor.co.ug/artsculture/Reviews/Mwai+Kibaki+The+man+who+turned+around+Kenya+s+presidency/-/691232/item
https://cpj.org/2012/02/attacks-on-the-press-in-2011-a-killing-and--cover.php#more
https://cpj.org/2012/02/attacks-on-the-press-in-2011-a-killing-and--cover.php#more
http://www.kenya-today.com/politics/uhuru-kenyatta-al-jazeera-tv
http://www.kenya-today.com/politics/uhuru-kenyatta-al-jazeera-tv
http://www.internews.org/research-46publications/factually-true-legallyuntrue-political-media-ownership-kenya
http://www.internews.org/research-46publications/factually-true-legallyuntrue-political-media-ownership-kenya
http://www.internews.org/research-46publications/factually-true-legallyuntrue-political-media-ownership-kenya
http://www.shitemi.com/politics/our-history-scares-about-jubilee-government
http://www.shitemi.com/politics/our-history-scares-about-jubilee-government
http://www.solaricommunication.com/solari-services.php
http://www.solaricommunication.com/solari-services.php

